براستی منابع تغذیه ی دینی مردم در این سالها تغییرات اساسی ای داشته است. این منابع با شیبی تند از روحانیت و نهادهای دینی و علمی به خرافه ها و رفتار عوامانه در حال تغییر است. در این جا مایلم به یکی از این منابع, یعنی سفره های نذری که عمدتا در مجالس زنانه شکل می گیرد اشاره بکنم. برخی از این سفره ها از این قرار است: سفره امام زمان (ع): ترکیب: نان، پنیر با سبزی، شیربرنج، حلوا که در سفره ابوالفضل گفته شد. شمع از اجزای سفره است. سفره پنج تن: مواد لازم سر سفره: شمع، آش رشته. سفره حضرت فاطمه (س): دعای توسل و شمع، عدم حضور مردان، پسران و زنان حامله، پختن کاچی با این مواد: زعفران آبگرفته نصف پیمانه، گلاب، بیدمشک نصف پیمانه و...... سفره حضرت زینب (س): آش به همراه شمع. برای آش از این مواد استفاده شود: کره 170 گرم، آب سه لیوان، شکر 2 پیمانه، خلال پسته و.... سفره حضرت خضر ...... سفره حضرت ابراهیم .... سفره بی بی سه شنبه.... سفره امام حسن ..... باقالی پلو برای سفره امام حسن (ع).... کوکو اسفناج برای سفره امام حسن (ع).... ماست و خیار برای سفره امام حسن ... شله زرد سفره امام حسن (ع).... حلوای تنترانی و عدس پلو سفره و آجیل مشکل گشا برای سفره حضرت ابوالفضل (ع) مواد لازم: کشمش سبز، پسته، بادام، فندق، نقلف شکلات، نخود بو داده. توت خشک، بادام هندی، بادام زمینی، و انجیر خشک... همین خط را ادامه بدهید، و ببینید که چگونه باورهای دینی و رشادت های حضرت ابوالفضل در حمایت از امام حسین (ع) و فریادهای افشاگرانه زینب و رشادتهای آن بانو، با آشپزی گره خورده و باورهای مردم را شکل میدهد. البته میپذیریم که غالب مردم عاقلتر از آن هستند که اینها را همه دین بدانند، اما تأسف از آن است که به خاطر تساهلی که در گسترش نفوذ انحراف در سطوح بالایی از جامعه رخ داده، و صدای برخی از معترضین هم به جایی نمی رسد، این قبیل باورها، حیات دینی معقول و معنوی را از صورت قرانی و حدیثی اصیل آن به سمت و سوی ادعاها و باورهای شگفت انگیز غیر قابل دفاع کشانده است.گویندگان این مطالب مشتریان خود را، مثل همیشه میان مردم دارند و ضعف دستگاه تصمیم گیری کمک می کند که این افکار به لایه های بیشتری از جامعه نفوذ کرده و روی تصمیم گیری های کلان تر به ویژه در وقت نزاع و اختلاف نظرهای فکری، تاثیر بگذارد.